Föreningens handhavande gällande nya datalagstiftningen, GDPR.
- Betalande medlemmar anses lämna sitt medgivande till föreningen att handskas med uppgifter såsom namn, adress och mailadress. En icke betalande medlem anses som vilande i upp till 5 år, därefter tas all information bort.
- Uppgifterna ska användas för att göra diverse utskick och inbjudningar i föreningens intresse.
- En medlemslista kommer att finnas och vara tillgänglig för medlemmar.
- Önskar en medlem av olika anledningar att begränsa eller helt få borttaget sina uppgifter, så ska detta ske.
- En medlem kan om så önskar få ett utdrag av den information vi har registrerat.
- Föreningen handskas med medlemmarnas uppgifter med största försiktighet i mening att uppgifterna inte ska kunna spridas till icke medlemmar.
- Foto tagna vid föreningens olika sammankomster, eller foto som föreningen har i sin ägo på andra sätt; kommer att användas och visas i föreningens intresse. Om inte så önskas, ska detta framföras till föreningen.
- Vid fotografering av medlemmar i olika sammanhang, ska dessa först lämna samtycke om detta.
- En sida på MyHeritage tillhandahålls av föreningen. Det är föreningens medlemmar som lägger in uppgifter på denna. Det är upp till var medlem att ta ansvar enligt den nya lagen på vad som läggs in i form av nu levande personer. Se även våra riktlinjer för MyHeritage på vår hemsida och Facebook-grupp.
- Se Bestämmelser och Villkor – MyHeritage
Se även Sekretesspolicy MyHeritage
- Vid föreningens, för medlemmar, sökbara register, till exempel på föreningens hemsida eller föreningens delade album på Google-foto, gällande till exempel Carl Skannes digitaliserade forskning, visas bara personer vars dödsdatum är 100 år eller äldre. Finns inte detta gäller 130 år.